Musikflash (5): Eels – Things The Grandchildren Should Know

Herr E denkt über sich und sein Leben nach. Fünf Minuten straight to the point. Entwaffnend ehrlich, keine Plattitüden, verpackt in lakoonisch-leichte Melancholie und eine versöhnliche Melodie, ohne kitschig zu werden. Und Ironie, damit kriegt man mich immer: I’m the only one who knows what it’s like / So I thought I’d better tell you.

Aber das ganz grosse Verdienst dieses Songs ist in meinen Augen das Zeigen von Schwäche. Das coole, männliche Gehabe für einmal ablegen und einen Einblick hinter die Schutzschicht gewähren.

But if I had to do it all again
Well, it’s something I’d like to do

Dieser Beitrag wurde unter Musik veröffentlicht. Setze ein Lesezeichen auf den Permalink.

3 Antworten zu Musikflash (5): Eels – Things The Grandchildren Should Know

  1. Hausfrau Hanna schreibt:

    ‚Det är bättre för mig att stanna hemma‘ – det säger jag också. Ibland…
    Men aktuellt åker jag till Stockholm. Om tre veckor 🙂
    Tack för den här låten.Det var t.o.p.p.e.n!
    Hjärtliga hälsningar Hausfrau Hanna

  2. Kim schreibt:

    Hej Hanna!
    Det gläder mig att du också tycker om låten 🙂
    Åååh, jag skulle också vilja åka till Sverige i sommar, men jag tror att jag inte hinner i det här året :/ Du lyckliga! Just igår har jag börjat att sortera fotona från Stockholm för att lada upp några till Flickr… Och tänkte att jag ville akå där igen så snart som möjligt.
    Jag önskar dig ett mycket vackert uppehåll och hoppas att jag ska läsa något från Stockholm i din blogg!

  3. Hausfrau Hanna schreibt:

    Om du meddelar mig din adress (hausfrauhanna at bluewin.ch) får du ett vykort från Stockholm 🙂
    Bara en liten tröst, jag vet, jag vet – men bättre an ingenting…
    Hjärtliga hälsningar Hausfrau Hanna

Kommentar verfassen

